Schemat działania przekładni korbowej
Przekładnia korbowa (ang. crank mechanism,
fr. système bielle-manivelle, nm. Kurbeltrieb)
zaliczana jest do maszyn prostych ze względu na prostotę
jej konstrukcji. Jednakowoż po analizie jej ruchu można się temu dziwić, gdyż
mimo prostoty konstrukcji ruch jej części wcale prosty nie jest.
Przekładnia służy do zamiany ruchu posuwisto-zwrotnego na ruch obrotowy i odwrotnie.
W silnikach różnego rodzaju napędzany tłok przesuwa za pomocą sztywnego
trzonu zwanego tłoczyskiem krzyżulec łączący tłoczysko z korbowodem. W maszynach
parowych tłok napędzany jest rozprężającą się parą z kotła, w silnikach spalinowych
spalinami wytworzynymi podczas spalania paliwa. Przekładni można też używać
odwrotnie, jak to ma miejsce w pompach. Wówczas za pomocą silnika np.
elektrycznego napędzane jest koło zamachowe a wraz z nim korba, która poprzez
korbowód porusza tłoczyskiem a wraz z nim tłokiem, który spręża powietrze w
cylindrze lub pompuje wodę.
Matematyczny model przekładni korbowej przedstawia
Fig. 1.
Odcinek OP' to korba (ang. crank, fr. manivelle, nm. kurbel).
Jej długość wynosi r. Odcinek PP' to korbowód (ang. connecting rod,
fr. bielle, nm. Pleuelstange) i jego długość wynosi k.
Punkt P to krzyżulec (ang. crosshead, fr. crosse, nm. Kreuzkopf),
czyli miejsce połączenia trzonu tłoka z korbowodem. Punkt
ten porusza się tam i z powrotem po odcinku ST. Punkt P' to czop korbowodu
i porusza się on po okręgu o środku w punkcie O (będącym osią korby) i promieniu
równym długości korby r. Model przekładni w ruchu pokazuje
animacja (90kB).
Ponieważ krzyżulec (punkt P) jest zakończeniem trzonu tłoka (czego rysunek nie pokazuje),
to jego położenie odpowiada ustawieniu tłoka w cylindrze. Jak krzyżulec jest
w punkcie S to tłok jest w skrajnym prawym końcu cylindra, jak krzyżulec jest
w punkcie C to tłok jest dokładnie w środku cylindra, itd. Ponieważ niniejszy opis
przekładni korbowej ma na celu dokładniejsze poznanie zasad działania silników
parowych, dlatego też często zamiast pisać precyzyjnie "położenie krzyżulca"
będę zamiennie używał określenia "położenie tłoka". Mam nadzieję, że
czytelnikowi niezainteresowanemu parowozami, a chcącemu bliżej poznać mechanizm
przekładni korbowej z innych względów nie utrudni to zrozumienia tekstu. Wnioski
bowiem dotyczą każdej przekładni korbowej, niezależnie od jej zastosowania.
Prostota konstrukcji mechanizmu powoduje, że jego ruch wydaje się być równie
nieskomplikowany. Wydaje się, że jeśli będziemy jednostajnie przesuwać
krzyżulec (punkt P) po odcinku ST, to czop korbowodu (punkt P') będzie się
jednostajnie przemieszczał po okręgu.
Gdyby tak było, to w momencie gdy punkt P przebył połowę swojej drogi w lewo i
znajduje się w punkcie C wówczas punkt P' powinien przebyć ćwierć okręgu i
znajdować się w swoim najwyższym położeniu. Widok większości rzeczywistych
konstrukcji może sprawiać takie wrażenie, gdyż zawsze korbowód jest znacznie
dłuższy od korby. Jeśli jednak odłożymy cyrklem odległość k od punktu C to
otrzymamy na okręgu punkt C', który wcale nie jest najwyżej położony!
W momencie gdy tłok znajduje się dokładnie w środku cylindra korba wcale
NIE jest ustawiona pod kątem prostym do osi x, gdyż jednostajny ruch tłoka
powoduje niejednostajny obrót korby. Zostanie to
wykazane w punkcie [Równania ruchu korby].
Niejednostajność tę pokazuje wykres (1), na
którym kolorem zielonym oznaczono pożądany, a czerownym rzeczywisty kąt wychylenia
korby.
Zadziwiające jest, że wielu autorów rysunków maszyn nie zdaje sobie z tego
sprawy lub nie przywiązuje do tego wagi. Na wielu rysunkach technicznych
przedstawiających różne maszyny znalazłem
błędnie narysowany korbowód, którego czop jest w szczytowym punkcie okręgu, a
tłok dokładnie w środku cylindra. Dla czytelnika, który nie analizował ruchu
przekładni korbowej jest to często duże utrudnienie w zrozumieniu działania
danej maszyny. Sprostowanie tego błędu było jednym z powodów, dla których
powstał niniejszy artykuł.
Mechanizm korbowy ma dwa punkty "osobliwe". Są to punkty T i S i nazywa się je
punktami martwymi. Nazwa pochodzi stąd, że jeśli krzyżulec (punkt P) zatrzyma się w
punkcie S lub T, to mechanizmu nie da się uruchomić ponownie za
pomocą siły przyłożonej przez tłok do krzyżulca. Trzeba wtedy przestawić korbę
o niewielki nawet kąt za pomocą jakiegoś zewnętrznego mechanizmu rozruchowego,
aby siła przyłożona do krzyżulca mogła wprawić korbę w ruch. Dzieje się tak
dlatego, że gdy czop korbowodu (punkt P') znajduje się w punkcie S' lub T' to
składowa siły wywieranej przez korbowód na czop styczna do okręgu jest zerowa,
co zostanie wykazane w rozdziale [Punkty martwe].