Stawidło parowozu Rocket (1829)
Jeden z najprostszych rodzajów stawidła, analogiczny do używanego wówczas
w silnikach okrętowych zastosowali Jerzy i Robert Stephenson w roku 1829
do rozrządu pary w parowozie Rocket.
Było wyposażone w bieg wsteczny, ale nie umożliwiało regulacji stopnia napełnienia
cylindrów parą.
Zasada działania napędu. Na osi napędowej umieszczony jest luźno mimośrod (jeden dla każdego
z cylindrów), który poprzez drążek mimośrodowy napędza trzon suwaka.
Mimośród nie jest na stałe związany z osią, natomiast obok niego
umieszczony jest związany z osią kołnierz napędowy, tak wycięty, aby przesunięcie
napędu mimośrodu przy ruchu wstecz wynosiło połowę obrotu. Kołnierz napędza
mimośród za pomocą osadzonego w nim kołka napędowego, nie wiem czemu w języku
angielskim nazywanego psem (dog).
Wykonanie. Stawidło wykonane przez Stephensonów trochę się różniło od opisanej zasady,
ze względu na to, że cały mechanizm umieszczono wewnątrz ostoi (z lewej strony
kotła, rysunek), więc mimośrody
dla suwaków obu cylindrów były blisko siebie i zostały
ze sobą związane na sztywno poprzez przykręcenie ich po obu stronach tulei
ślizgowej
umieszczonej na osi napędowej tworząc zespół mimośrodów (rysunek).
Tuleja ta mogła poruszać się na boki, wzdłuż
obracającej się wewnątrz niej osi napędowej parowozu. Do każdego z mimośrodów
przytwierdzono na stałe płytkę z wyciętym otworem na kołek (w kształcie litery
D), a tuż obok niej, na osi napędowej, znajdował się na stałe z nią związany
mały kołnierz napędowy z kołkiem (oczywiście również w kształcie litery D),
który pasował do otworu w płytce. Jeden kołnierz napędzał zespół mimośrodów
podczas jazdy do przodu, drugi podczas jazdy do tyłu. Od każdego mimośrodu odchodził
drążek mimośrodowy, który przez wałek pośredni poruszał drążkiem bocznym, który
z kolei poruszał uchwytem zaworu, a ten przesuwał trzon zaworu.
Bieg wsteczny. Od tulei łączącej mimośrody odchodziły widełki, które poprzez
wałek i drąg stawidłowy były
połączone z pedałem (rysunek).
Naciśnięcie przez maszynistę tego pedału powodowało
przesunięcie widełek, a wraz z nimi tulei i całego zespołu mimośrodów w
kierunku kołnierza napędowego do jazdy w tył, kołek wchodził w otwór
w płytce i można było jechać do tyłu. Pedał miał blokadę w położeniu
wciśniętym, inaczej maszynista musiałby go cały czas naciskać podczas jazdy do
tyłu. Po zwolnieniu pedału widełki przestawiały tuleję i cały zespół mimośrodów
zazębiając go kołkiem z kołnierzem napędowym do jazdy naprzód.
Oczywiście położenie otworów w płytkach do jazdy naprzód i w tył było dokładnie
przeciwne, więc nie dało się przestawić pedałem widełek dopóki silnik nie wykonał
pół obrotu po rozłączeniu z poprzedniego położenia. Z tego powodu drążki
boczne nie były na stałe połączone z uchwytami zaworów, tylko zaczepione na
haczyk, który maszynista mógł unieść za pomocą uchwytu na końcu drążka
(rysunek). Aby włączyć wsteczny
bieg maszynista musiał nacisnąć pedał do połowy, odłączyć uchwytami zawory od
drążków bocznych, drugimi uchwytami przestawić zawory i dopiero jak silnik zaczął
poruszać się w tył, wcisnąć do końca pedał. Co prawda uniesione haczyki drążków
bocznych same wskakiwały z powrotem na miejsce, ale mimo wszystko był to
bardzo skomplikowany sposób nawracania.
Stephensonowie używali tego typu stawidła we wszystkich swoich parowozach
budowanych w Newcastle w latach 1830-1835, łącznie z tymi na eksport do
Ameryki (John Bull, 1931), stąd było ono używane także w początkowej fazie rozwoju kolei w
Ameryce.
Źródła: Wilhelm Mozer Budowa parowozów, Lwów-Warszawa 1924.
Michael R. Bailey, John P. Glithero The engineering and history of Rocket,
NMSI Trading Ltd 2000.
John H. White, A History of the American Locomotive: Its Development,
1830-1880, 1979. Herbert T. Walker The Evolution of the American
Locomotive, 1897.